گشت و گذار

گشت و گذار

ایرانگردی و جهانگردی
گشت و گذار

گشت و گذار

ایرانگردی و جهانگردی

روز دوم بمبئی

روز دوم بمبئی

ساعت 8 صبح برای انجام برنامه سفر از هتل خارج شدیم. در رستوران پایین هتل صبحانه ای شامل املت، خورش قلوه با گوشت چرخ کرده و چای معمولی وهندی خوردیم و عازم دیدار اماکن مختلف شدیم.

روز کاری در اینجا ساعت 10صبح تقریبا شروع میشود. اول به منطقه زرتشتیها رفتیم، بعد به مرکز فرهنگی دیوید ساسون، روزنامه تایمز هند، مرکز دانشگاهی خسرو وادیا (حدود 1857) دانشگاه الفآین استون که از 100سال قبل جزو میراث جهانی به ثبت رسیده است! و البته حفظ شده است.

سپس به مرکز فرهنگی انجمن اسلام رفتیم و از مدارس آن و مرکز فرهنگی آن دیدن کردیم. نکته جالب مسؤول روابط عمومی که در داخل یک کیوسک چوبی و به همراه چندین گربه نشسته بود، یک خانم بنام  طاهره دارای دکترای زبان و ادبیات اردو!! بسیار انسانی مودب و مهربان و خوش برخورد بود و حتی وقتی میخواست معنی یک سطر فارسی که موضوع آن "دعوت به نهار بود" را برایش ترجمه کنیم و ماهم این کار را کردیم و گفتیم که حالا بخوان.

وقتی خواند ما هم گفتیم که باشد حتما برای نهار به منزل شما میآییم!! اول کمی قاطی کرد ولی پس از چند لحظه با رویی گشاده و به صورت جدی دعوت کرد.

این مرکز فرهنگی که برای آموزش فرزندان مسلمان ساخته شده دارای یک کتابخانه، خوابگاه پسران و دختران، مدرسه از ابتدایی تا دبیرستان است و زیر پروفسور عبدالستار دلوی اداره میشود.

این انسان شریف و بسیار مودب که از نظر علمی یکی از برجسته ترین محققین علوم انسانی و بخصوص در زبان اردو است و همچنین از ادیبان و شاعران زبان و ادبیات اردو و فارسی است. و در زبان عربی نیز تسلط خوبی دارد.

پس از این دیدار به کتابخانه مرکزی بمبئی رفتیم. این کتابخانه در سال حدود 1830 و قبل از ورود انگلیسیها به هند ساخته شده است. پس از اشغال هند توسط انگلیسیها این کتابخانه باقی ماند و تا کنون هم به کار و فعالیت خود ادامه میدهد.

در ادامه به مرکز فرهنگی زرتشتیها رفتیم و با فعالیتهای فرهنگی و تحقیقی ایشان آشنا شدیم.

با کمی پیدا روی و دیدن ساختمان بورس بمبئی که چهارمین مرکز جهانی بورس و دومین مرکز بزرگ بورس در آسیاست و مزه کردن یک نوع ساندویچ هندی به سمت هتل بازگشتیم تا با استراجت و استحمام خستگی خود را رفغ کردیم.

بعداز ظهر را با ملاقات مجدد از مرکز اسلامی و سپس بقعه شیخ طریقه شیعیان 6 امامی (بهره) به نام سید برهان الدین رفتیم و بعد هم به حمام ایرانیها، مسجد مغولان، مرکز اسلامی شیعیان 12 امامی و نماز هم در مسجد ایرانیها سپری شد.

شب هم به یک رستوران هندی در بخش قدیمی بمبئی رفتیم. غذای عالی، محیط مرتب و سرویس مشتی! قیمت هم 1300 روپیه برای 4 نفر. تازه به اندازه یک نفر هم غذا اضافه آمد.

آنقدر خوردیم که تا ساعت 12 فقط پیاده روی کردیم تا غذاهای تند هندی هضم شود. بعد هم پای اینترنت موبایل نشستم و تا ساعت 2 صبح به ارسال پیامک و استفاده از فیس بوک بدون فیلتر پرداختم!

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.