گشت و گذار

گشت و گذار

ایرانگردی و جهانگردی
گشت و گذار

گشت و گذار

ایرانگردی و جهانگردی

مقدمات سفر به هند

پول، بلیط، ویزا ! و اما ویزا، وقتی در همه دنیا باید به دنبال پارتی بگردی، دیگه از پارتی بازی ایران نباید شاکی باشی. 

هندی های سفارت هند هم پول به دهانشان مزه کرده! فقط از طریق رابطه و البته کمی هم شارژ مالی کوچولو!! 

اما بالاخره ویزا هم درست شد. خروجی هم پرداخت شد و ما به طور رسمی مسافر هند شدیم. توصیه میکنم گول جو بازار ارز را نخورید و اگر از طریق فرودگاه امام پرواز دارید در همان فرودگاه و از شعبه بانک مستقر در آنجا ارز مسافرتی خود را تامین کنید. 

بخاطر داشته باشید که ساعت رسمی هندوستان ۲ ساعت با ما اختلاف دارد یعنی وقتی اینجا ساعت ۱۲ نیمه شب است، در انجا ساعت ۲ صبح است. پس برنامه پرواز و رسیدن به فرودگاه بمبئی یا دهلی نو را با ساعت آنجا تنظیم کنید تا دچار تنگی وقت نشوید. 

از اینجا لازم نیست وسایل اضافی با خود حمل کنید، خیلی ها میگفتند که با خودت نان، آب، مواد غذایی و... ببر. مگر آنجا قحطی شده است؟! 

دوست من! آنجا یک کشور دارای سابقه و قدمت تاریخی است. حکومت دارد و تازه مثل ما که یک <خدا> ندارند، اووووو وه یک عالمه خدا دارند!! از هر خدایی که یک کمی روزی بگیرند، میدانی چقدر میشود؟ به اندازه ای که یک ملیارد و دویست میلیون نفر را غذا بدهند والبته + من. 

اصلا من هند را برای همین انتخاب کردم، چون یک کلکسیونی از مذاهب مختلف است. اگر میخواهی روی دین و ادیان تحقیق کنی، باید حتما هند راهم ببینی. وگر نه تحقیق ات ناقص خواهد ماند. 

اگر میخواهی مثل بنده در خصوص گردشگری مذهبی تحقیق کنی باید حتما به هند سری هم بزنی. 

اگر هم دنبال خال هندو هستی که دیگر .... 

اما یک نکته مهم: 

دوستان همیشه سعی کنید قبل از رفتن به یک منطقه، حتما و تا میتوانید اطلاعات در مورد آنجا بدست آورید. مثل خیلی ها که اول میروند و بعد کاسه چه کنم دستشان میگیرند! نباشید. 

خیلی از افرادی که قبلا به هند مسافرت کرده اند، اگر از ایشان بپرسید مثلا بمبئی چگونه است؟ 

حتما میگویند یک شهر شلوغ، کثیف و پر سر وصدا. اما من میگویم یک شهر شلوغ، با قانون خاص خودش، یک شهر شاید کثیف اما با فرهنگ بومی خودش. البته شاید به مذاق ما خوش نیاید. که اگر اینطور است، چرا به آنجا مسافرت میکنید؟ 

مذاهب مختلف هند دارای آداب و قوانین خاص خودشان هستند. اگر به عنوان یک مسافر وبرای دیدن این جلوه های انسانی و اثار مذهبی وتاریخی و یا صنایع دستی به این کشور مسافرت میکنید، حتما از توقعات خویش کم کنید تا راحت تر ارتباط برقرار ساخته و در میان ایشان زندگی کنید. 

اولین مشکل شاید مربوط به لباس آنها باشد، ذهنیت ما در خصوص لباس و رنگ پوست، آرایش و تزئینات آنها برمیگردد به سالهای قبل که به دلیل فقر اقتصادی تعدادی از هندیها یا پاکستانی ها به ایران میآمدند و شاید بعضی از آنها گدایی هم میکردند. 

اما بدانید لباسی که ما آن را شاید فقیرانه بدانیم، برای آنها بسیار ارزشمند و زیباست. اگر یک ایرانی برای رفتن به مجلس عروسی یا همایش و سمینار از کت و شلوار استفاده میکند. یک هندی با فرهنگ از لباس رسمی و بومی خودش استفاده میکند. 

اگر در ایران مد شده که یک مسلمان خودش را به شکل غیر مسلمانان آرایش کند و لباس آنها را به تن کند، هند خیلیها مطابق دستورات دینی، خود را آرایش میکنند، ظاهر خود را طبق دستورات دینی شان می آرایند. مثل سیکها! 

اگر ما تحمل عقاید مخالف خود را نداریم، آنجا حداقل این همزیستی مسالمت آمیز را تا حد ممکن رعایت میکنند. 

.... 

پس از روی ظاهر قضاوت نکنیم و با رفتن به میان ایشان و باز کردن چشم و گوش برای دیدن و شنیدن نظرات و عقاید آنها، از قدرت قضاوت و نیروی تعقل خود بهره ببریم.

 

وقتی مطلب زیاد است و زیاده گویی هم مزید بر علت میشود، اصل مطلب هم فراموش میشود. 

 

بعله، داشتم میگفتم اطلاعات جمع کنید. اول از همه یک نقشه بدرد بخور از کشور و بعد هم شهر مورد نظر، و اگر ممکن باشد حتی منطقه مورد نظر. 

فراگیری مسیرهای مترو، اتوبوس شهری، قطار و... بمبئی با تمام بزرگی و شلوغی اش، اگر نقشه داشته باشی خیلی راحت است. 

ما که کار نداریم، امدیم برای دیدن و دیگر عجله برای چی!! در همان ترافیک و شلوغی هم میشود همه چیز را دید، در همان ترافیک میشود آدم برای گردش روزانه یا برنامه روز بعدش، آماده شود. 

خلاصه منطقه مورد نظر و فاصله آن با فرودگاه یا ایستگاه قطار و... را حتما بخاطر بسپارید. 

همه جای دنیا مردم خوب و بد دارد اما تجربه ثابت کرده که همه آدمهای خوب و بد نسبت به مسافران رعایت احترام را میکنند، البته نه اینکه سر آنها را کلاه نگذارند!! 

پس با خیال راحت مسافرت کنید و سعی کنید از سفر لذت ببرید. 

هند را با یک بار نمی شود دید. پس برنامه ریزی کنید تا در طی چند مسافرت از شمال تا جنوب واز شرق تا غرب آن را دیدن کنید. 

مسافرت من فعلا منطقه شمالی است تا ببینیم چه میشود. 

به امید ارتباطی دیگر. خدا نگهدار.

 

 

 

 

 

 

 

نظرات 2 + ارسال نظر
مهدی شنبه 19 شهریور‌ماه سال 1390 ساعت 04:42 ب.ظ

سلام
ممنون از گزارش زیبا تون
منتظر گزارشات بعدی هستم

ملکه پنج‌شنبه 7 مهر‌ماه سال 1390 ساعت 01:49 ق.ظ

جالب بود اما ایکاش مبلغ بعضی از هزینه را می نوشتی

متشکرم خانم!
اما شما نگفتی مثلا قیمت چه چیزهایی رو؟
سعی کردم قیمت بعضی از هزینه های رفت و آمد، هتل و بعضی از اجناس را بنویسم. اما نمیدانم که آیا میدانید در هند برای خرید باید آنقدر چانه بزنی که قیمت مثلا ۲۰۰ روپی به ۴۵ روپی میرسه؟

امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.