گشت و گذار

گشت و گذار

ایرانگردی و جهانگردی
گشت و گذار

گشت و گذار

ایرانگردی و جهانگردی

استامبول ۱

استامبول از نظر موقعیت و ساختار شهری: 

این شهر به دلیل قرار گرفتن در میان دو رشته کوه که یکی از سمت شمال و جنوب دریای سیاه و دیگری از طرف جنوب و شمال دریای مرمره به هم میرسند. به صورت مارپیچ میان درهها و تپه و کوههای کم ارتفاع تر گسترش یافته است. 

در قسمت اروپایی حدود ۱۸۰ کیلومتر پهنای شهر است، چرا؟ چون یا کشتی تقریبا تمام این مسیر را رفتم و از معاون ناخدا هم در این باره سوال کردم و آو هم همین را گفت. 

در قسمت آسیایی نیز وضعیت به همین منوال است ولی تا حدود ۷۰ کیلومتر استامبول است و بقیه شهرکهای اقماری و شهرهای همسایه به شمار میروند. 

در ایران مشابه این شهر را حتی در مقیاس کوچک هم نداریم. 

از وسعت که بگذریم، از نظر ارتفاع نیز بلند مرتبه است، ساختمانهای مرتفع و آپارتمانهای چندین طبقه در قسمت جدید شهر و البته چند طبقه در منطقه قدیمی آن وجود دارد. 

اما هیچیک از اینها، منظره اماکن تاریخی و قدیمی را نگرفته است. عکس شهرهای دریایی ما که هرکه پولش و پارتی اش بیشتر و بهتر باشد. کنار دریا را کور میکند. حریم دریا نه در اختیار دولت و نه ملت است. یک مکان عمومی با عمق متوسط حدود یکصد متر و اکثرا به صورت پارک و تفریح گاه که در آن کافه ، رستوران، مکان بازی، پارکینگ عمومی، پارکینگ اتومبیلهای کاروانی و... قرار گرفته و فقط پارکینگهایی که خدمات خاص ارائه میدهند پول دریافت میکنند. 

هرجای شهر که امکان ایجاد فضای ورزشی بوده است، به این کار اختصاص یافته یعنی دریک مکان ۱۰۰ متر مربع زمین فوتبال نساخته اند!! به جایش محل بازی تنیس یا بازی پچه هاست. زمینهای بزرگتر برای رشته هایی مانند فوتسال، والیبال و بسکتبال و اگر حدود یک یا بیشتر از هکتار باشد به فوتبال چمنی اختصاص یافته است بدون جایگاه و فقط با حصار فنسهای فلزی و با ارتفاع زیاد که از خروج توپ و غیره جلوگیری میکند. 

خیابانهای بافت جدید اکثرا به صورت بزرگراه و بلوار است و در قسمت قدیمی نیز خیابانهای پر پیچ وخم و با پستی و بلندی های محلی. مثل منطقه شمال تهران. 

اما در هیچ یک مشکل پارک نداشتم. شاید خوش شانس بودم!! 

بهرحال شب اول را در میدان قدیمی مقابل قلعه توپکاپی،‌ دو نفر داخل ماشین و دو نفر روی چمنها خوابیدیم. پلیس هم آمد و دید که ما توریست هستیم، سلامی کرد و احترامی گذاشت و تا صبح دو نفر با موتور به صورت نیم ساعته محدوده ما را پاس میدادند. ما هم راحت خوابیدیم. چه هوای خوبی بود! البته داخل چمنها. همراه با موسیقی جاز به مناسب عید رمضان!! 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.